24 december 2022

Mooie feestdagen en een gezond 2023 voor alle Winterswijkers!

Beste Winterswijkers,

Het afgelopen jaar is een bijzonder jaar geweest. De coronapandemie was eindelijk op zijn retour waardoor er gelukkig steeds meer kon. De horeca kon weer open, festivals werden weer georganiseerd, het sociale leven kwam weer op gang. Een bijzonder moment was dat het Winterswijkse Volksfeest, na twee jaar zonder, eindelijk weer kon worden gevierd. Samen hebben we er een prachtig feest van gemaakt. En toch, daar waar velen genoten van de teruggekregen vrijheid, was het voor veel Winterswijkers een zwaar jaar. De energierekening ging door het dak heen en de wekelijkse boodschappen lijken per keer steeds duurder te worden. We zien dat een steeds grotere groep mensen moeite heeft om rond te komen. Aan het eind van het salaris is steeds een stukje maand over.

Al in 2019 waarschuwde toenmalig PvdA-raadslid Ubel Zuiderveld ervoor: energie-armoede. De PvdA voorzag een steeds grotere kloof tussen degenen die konden aanhaken bij de duurzame transitie en degenen bij wie deze stap vanwege financiële redenen niet mogelijk was. Helaas werd die kloof eerder zichtbaar dan we toentertijd hoopten én dachten. Gelukkig onderkent de landelijke politiek deze kloof nu ook. De landelijke energietoeslag en het prijsplafond zijn hard nodig om mensen de winter door te laten komen. Daarnaast zetten we in Winterswijk onze schouders eronder door inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen te ondersteunen met een noodfonds.

Toch gaat dit voor de PvdA niet ver genoeg. Armoede beperkt mensen in de keuzes die zij maken. Het doel moet zijn om mensen blijvend uit de armoede te krijgen. Bestaanszekerheid voor iedereen moet de norm worden. Winterswijk heeft als doelstelling om in 2040 armoedevrij te zijn. Een ambitie die wij met volle kracht ondersteunen. Maar hiervoor hebben we nog een lange weg te gaan. Wij zijn blij dat het huidige college hier voortvarend mee aan de slag gaat. Zo is in de begroting voor het komend jaar de door de PvdA aangedragen Winterwijk-pas opgenomen. Deze pas levert voor alle Winterswijkers voordeel op en geeft tegelijkertijd laagdrempelige toegang tot verschillende voorzieningen voor inwoners met een kleine beurs.

Als het aan ons ligt, valt geen Winterswijker buiten de boot en krijgt iedereen de kans om volwaardig mee te doen. Daarom zijn we blij dat de gemeente met ingang van 1 januari 2023 de zogeheten meedoenregeling óók voor volwassenen gaat aanbieden. Deze regeling zorgt ervoor dat de financiële drempel om sportieve, sociale en culturele activiteiten te ondernemen (deels) wordt weggenomen. De PvdA strijdt al jaren voor de verruiming van deze regeling. Wat ons betreft is het ontzettend belangrijk dat iedereen mee moet kunnen doen in onze samenleving. Jong én oud.

Deze tijden maken dat veel mensen in onzekerheid kunnen verkeren. Juist daarom is het van belang dat we blijven omzien naar elkaar. De PvdA zal zich hier ook volgend jaar voor blijven inzetten! Met eerlijke en rechtvaardige politiek die het voor iedereen beter maakt. Waarbij we de Winterswijkers die het moeilijk hebben ondersteunen om er voor te zorgen dat niemand achter blijft. Wij wensen u fijne feestdagen en een prachtig 2023 toe. Met hart voor Winterswijk!

Wessel Lammers (fractievoorzitter Partij van de Arbeid) en Max van Eck (raadslid Partij van de Arbeid)