Door Elvira Schepers op 2 oktober 2023

Wethouder Elvira Schepers op bezoek bij de Formulierenbrigade van Humanitas

”Vanmorgen ging ik in gesprek met Rita en Ria van de formulierenbrigade van Humanitas.

De Formulierenbrigade van Humanitas is een waardevol initiatief dat een belangrijke rol speelt in het ondersteunen van kwetsbare individuen in onze samenleving. Met een team van deskundige vrijwilligers biedt de brigade hulp bij het invullen van formulieren en administratieve taken, vaak een bron van stress en angst voor velen.

De complexiteit van moderne bureaucratie kan ontmoedigend zijn, vooral voor mensen die niet bekend zijn met de procedures en vereisten. De Formulierenbrigade streeft ernaar deze barrières te doorbreken en biedt ondersteuning om het proces toegankelijker te maken. Hierdoor krijgen mensen de kans om op een gelijk speelveld deel te nemen aan voorzieningen en rechten waar ze recht op hebben.

Het werk van de Formulierenbrigade gaat verder dan alleen het invullen van papieren. Het is een vorm van empowerment, waarbij individuen worden aangemoedigd om hun administratieve verantwoordelijkheden te begrijpen en zelfstandig te beheren. Door educatie en begeleiding draagt dit initiatief bij aan het vergroten van de zelfredzaamheid en het vertrouwen van mensen in hun eigen capaciteiten.

Echter, het is van cruciaal belang dat we erkennen dat de noodzaak voor de Formulierenbrigade wijst op tekortkomingen in ons systeem. Het zou wenselijk zijn als de overheid en andere instanties het administratieve proces zouden vereenvoudigen en transparanter zouden maken, zodat burgers minder afhankelijk zijn van dergelijke vrijwilligersdiensten.

In conclusie verdient de Formulierenbrigade van Humanitas lof voor hun inzet om mensen te ondersteunen in een vaak overweldigend bureaucratisch landschap. Maar laten we streven naar een maatschappij waarin administratieve lasten verminderen en waarbij mensen de benodigde hulp minder vaak nodig hebben, zodat iedereen vol vertrouwen en zelfstandig hun rechten en voorzieningen kan claimen.”

Elvira Schepers
Wethouder

Elvira Schepers

Elvira Schepers is namens de Partij van de Arbeid wethouder in het college van burgemeester en wethouders. Zij is portefeuillehouder voor de volgende programma’s: Werk en inkomen Onderwijs Jeugdzorg inclusief preventie Economie centrum inclusief ruimtelijke ordening Opgave ‘Iedereen doet mee’ Opgave Centrum Integratie Asielzoekerscentrum en opvang vluchtelingen Mijn naam is Elvira Schepers en ik ben