21 december 2023

Pleidooi voor investeren in leefbaarheid en basisvoorzieningen: ”Voor een leefbare gemeente met een sociaal gezicht”

Lees verder voor een mooie bijdrage van onze raadsleden Wessel Lammers en Max van Eck. Een pleidooi voor investeren in leefbaarheid en basisvoorzieningen: ”Laten we samen aan de slag gaan voor een leefbare gemeente met een sterke sociale basis”

”We leven in onzekere tijden. De maatschappelijke problemen zijn groot. De overheid trekt zich meer en meer terug en basisvoorzieningen verdwijnen. Veel Winterswijkers kennen bestaansonzekerheid. Veel huishoudens kunnen niet rondkomen, mentale klachten nemen toe en de sociaaleconomische verschillen zijn in de ene wijk groter dan in de andere. Ook het vertrouwen in de politiek en overheid is laag. Op het gebied van politiek zijn het spannende tijden. Afgelopen maand gingen we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. De uitslag is een duidelijk signaal richting de huidige politiek. Veel mensen voelen zich niet gezien en gehoord door de politiek. De uitslag toont opnieuw dat mensen het anders willen.

Ook in de lokale politiek staan we voor grote uitdagingen. Winterswijk is een unieke plek om te wonen, te werken en te verblijven. Maar niet iedereen in onze gemeente kan meekomen. Niet iedereen profiteert optimaal van het unieke dorp dat Winterswijk is. De leefbaarheid en ons naoberschap staan onder druk. Publieke voorzieningen staan onder druk. In gebieden waar de publieke voorzieningen verschralen groeit het wantrouwen richting de politiek en de overheid. Als deze verschillen te ver oplopen, ligt het gevaar op de loer dat we als samenleving verder uit elkaar groeien.

Voorzieningen als bindmiddel van de samenleving
Met de oplopende vergrijzing en een terugtrekkende overheid is er dus veel te doen. Voor een leefbaar dorp en leefbare buurtschappen zijn voorzieningen van essentieel belang. Voor belangrijke zaken als onderwijs, zorg, sport, cultuur en welzijn die het bindmiddel van onze samenleving vormen. Met publieke voorzieningen creëren we een sterke sociale basis en vergroten we de leefbaarheid.

Durf te investeren
Die voorzieningen zijn niet vanzelfsprekend, daar moet ook geld voor zijn. En dus is het van belang dat we ons laten horen in politiek Den Haag. Om er voor te zorgen dat ze onze prachtige Achterhoek niet vergeten. Daarom spraken we afgelopen maand met Lisa Westerveld. Lisa is lid van de Tweede Kamer voor GroenLinks-PvdA. Met haar roots in de Achterhoek weet ze goed wat er hier speelt en wat er nodig is om te bouwen aan een leefbare gemeenschap. Samen met andere betrokken Winterswijkers riepen we op om te investeren in voorzieningen en een stevige sociale basis.

Aan de slag
Maar we moeten niet alleen naar politiek Den Haag kijken. We moeten in Winterswijk ook zelf aan de slag. Dat begint door anders te kijken. We moeten echt af van het efficiency denken. Het is tijd voor een andere benadering. We moeten ons de vraag stellen: Vergroten de basisvoorzieningen het welzijn van mensen? Laten we samen aan de slag gaan voor een leefbare gemeente met een sterke sociale basis. Zodat er ook in de toekomst plekken zijn waar je elkaar kunt ontmoeten, waar je veilig fouten kunt maken en waar je leert voor het leven.

Juist in tijden van onzekerheid is het van belang om elkaar vast te houden! Wij kiezen voor verbinding en een gemeente met een sociaal gezicht. Wij blijven ons hier ook in 2024 onverminderd voor inzetten. Laten we samen bouwen aan een Winterswijk waarin iedereen kan meedoen, waar solidariteit de leidraad is en waar we naar elkaar blijven omkijken. Je gaat er als samenleving als geheel pas op vooruit, als iederéén mee kan. Wij wensen u gezellige feestdagen en een prachtig 2024 toe!”

Wessel Lammers, fractievoorzitter Partij van de Arbeid
Max van Eck, raadslid Partij van de Arbeid