Door Ubel Zuiderveld op 16 februari 2022

Waar hebben wij ons de afgelopen periode hard voor gemaakt? Gedane arbeid: Cultuur

Onder de noemer ‘Gedane arbeid 2018-22’ vertelt PvdA Winterswijk waarvoor we ons de afgelopen vier raadsjaren hard hebben gemaakt. In deze aflevering: drie voorbeelden van onze inzet op het gebied van kunst, cultuur en erfgoed.

Kunst, cultuur en erfgoed. De mensen die ons vermaken met muziek, dans, beeldende kunst, literatuur en verhalen over onze geschiedenis. Zij geven ons leven kleur, zorgen voor ontspanning én doen ons beseffen dat er meer in het leven is dan alleen werk en privé. Voorzieningen als Theater De Storm en de Cultuurcentrum Boogie Woogie zijn bovendien op een andere manier belangrijk. Ze zorgen er mede voor dat nieuwkomers zich graag in onze gemeente vestigen. Ze geven dus ook indirect onze samenleving nieuwe impulsen.

1. Museumfabriek

Al bijna een eeuw (om precies te zijn: 93 jaar) zorgt Vereniging Het Museum ervoor, dat de geschiedenis van Winterswijk via foto’s, erfgoed, verhalen, kunst en voorwerpen gekoesterd wordt. Vrijwilligers ontfermen zich met liefde over een grote collectie Winteruswijckia. Zonder de vereniging: géén Villa Mondriaan-collectie, géén Max van Dam-collectie, géén foto’s en verhalen van jouw voorouders en de historie van Winterswijk. Tot twee keer toe werd de vereniging de afgelopen jaren onaangenaam verrast door bezuinigingen, terwijl de vereniging met weinig geld héél veel doet. Het was niet altijd zichtbaar voor de kiezers, maar achter de schermen is de PvdA steeds volop in de bres gesprongen voor het belangrijke werk dat de vereniging op verschillende plekken doet voor de samenleving. Dat is het voordeel van deelname aan het college vanaf begin 2019 trouwens: je kunt als partij nóg directer invloed uitoefenen.

1. Cultuurkwartier (WoooW)

Toegegeven: over de sloop van de Muziekschool is in onze fractie stevig gedebatteerd. Er waren en zijn ook PvdA’ers die het huidige gebouw graag willen behouden (ook als voorbeeld van een type bouwkunst dat in ons dorp zeldzaam is). Aan de andere kant: de Muziekschool verduurzamen en beter toegankelijk maken, dat vergt enorme investeringen. Bovendien kan het omringende gebied (leegstand, verpaupering) wel een oppepper gebruiken. Met het plan Cultuurkwartier (nu: WoooW!) komen muziekbeleving en de bibliotheek middenin het centrum, middenin de samenleving. De PvdA is één van de partijen die zich de afgelopen jaren hard heeft gemaakt voor dit project dat op de langere termijn zal zorgen voor reuring en levendigheid in dit deel van het centrum. Ja, er zijn miljoenen euro’s mee gemoeid, maar regeren is óók investeren in de toekomst.

1. Winterswijk popdorp

Met zijn toporkesten en vele muziekbeoefenaars, is Winterswijk een gemeente waar volop muziek in zit. Met als jaarlijks hoogtepunt: het afmelden van de orkesten op het Volksfeest. Ooit had Winterswijk daarnaast een regiofunctie als popdorp. Winterswijk bracht muzikanten voort die landelijk furore maakten. Met de teloorgang van podia en jongerencentra, verdween deze positie. Popmuziek is veranderd. Het wordt niet meer gemaakt op poppodia, maar concentreert zich online, in studiootjes en op festivals. Jong poptalent in alle stijlen en maten blijft zo een beetje onder de radar van het grotere publiek. Om dit talent beter zichtbaar te maken, lanceerde de PvdA het plan voor een jaarlijkse Pop Award. Een klein voorstel als steuntje in de rug voor lokaal talent. Cultuurcentrum Boogie Woogie neemt de Pop Award voor zijn rekening.

Tekst: Ubel Zuiderveld

Ubel Zuiderveld

Ubel Zuiderveld (1962) Ik ben geboren in Grootegast, getogen in Groningen. Sinds 1994 woon ik in Winterswijk. Kort daarvoor, toen ik nog in Rotterdam woonde, werd ik lid van de PvdA. Bij de sociaaldemocratie voel ik mij het beste thuis. Omdat ik kromme tenen in de schoenen krijg van de uitwassen van het kapitalisme. Omdat

Meer over Ubel Zuiderveld