Door Max van Eck op 6 februari 2024

Startnotitie nieuwe cultuurbeleid: Max van Eck benadrukt belang doorontwikkeling van onze culturele infrastructuur en aandacht voor de jeugd

Raadslid Max van Eck blikt terug op de raadsvergadering waarin de raad een besluit heeft genomen over de startnotitie voor het nieuwe cultuurbeleid.

”Vandaag spraken we als gemeenteraad over de startnotitie voor de aanstaande Cultuurnota, het beleidsstuk waarin de gemeente in grote lijnen haar culturele ambities uiteenzet. De voorliggende startnotie was enkel het startschot, waarin werd gevraagd speerpunten aan te wijzen voor de toekomstige nota.

Hierop werden een tweetal amendementen van de PvdA aangenomen, waarin we oog trachten te houden voor doorontwikkeling van onze culturele infrastructuur en de zeilen willen bijzetten voor onze jeugd. Vooral over onze jeugd maken wij ons zorgen. Wij zien een kloof tussen het culturele aanbod en de behoefte die leeft onder jongeren. Het dichten hiervan is geen gemakkelijke opgave, maar we zien uit naar mogelijke oplossingen in de nieuwe Cultuurnota.

Daarnaast bleek aan het begin van de vergadering dat opnieuw(!) het gevaar zich opdoet dat het Rijk zal korten op onze financiën. Dit zet alle ambities onder druk, inclusief die op cultuur. Het eerlijke verhaal is dat we daarom geen gouden bergen kunnen beloven. Dit benadrukten zowel de mede-indieners, de VVD, als wijzelf bij de behandeling van ons gezamenlijke amendement.

Wij roepen de Haagse formerende partijen op tot een heroverweging. Wees spaarzaam met (nog) verdere bezuinigingen op het gemeentefonds: zet onze gemeentes niet financieel op slot!”

Max van Eck
Raadslid PvdA Winterswijk

Max van Eck

Mijn naam is Max van Eck, 25 jaar en geboren en getogen Winterswijker. Op dit moment studeer ik politieke theorie (een soort politieke filosofie) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hoewel ik meer dan drie jaar in Nijmegen heb gewoond, voelde Winterswijk altijd als mijn thuis. Destijds kwam ik elk weekend terug om hier te