19 april 2022

Recente ontwikkelingen mogelijke coalitievorming

De gemeenteraadsverkiezingen liggen alweer 4 weken achter ons. De verkiezingen zorgden, zoals velen het noemden, voor een aardverschuiving in de raad. Als grote winnaar van de verkiezingen heeft Voor Winterswijk (VW) Frank Roerdinkholder als informateur aangesteld. Zijn opdracht was tweeledig; enerzijds kijken naar mogelijkheden voor een nieuwe coalitie en anderzijds kijken of er draagvlak was voor een raadsakkoord. Over deze twee mogelijkheden zijn alle fracties, inclusief een onderhandelingsdelegatie van onszelf, de afgelopen weken in verkennende gesprekken geweest met de informateur.

Verkennende gesprekken & het advies van de informateur
Als PvdA zijn we de gesprekken constructief ingegaan. We hebben aan de informateur meegegeven welke punten voor ons van belang waren en dat we niemand op voorhand uitsloten. De inhoud is en blijft voor ons leidend. De PvdA stond o.a. daarom vrij positief tegenover een raadsakkoord, al werd snel duidelijk dat andere partijen stevige bedenkingen hadden bij dit initiatief. Door de informateur werd daarom gekozen om dit initiatief los te laten en verder op zoek te gaan naar een meerderheidscoalitie. Naar meerdere gesprekken te hebben gevoerd met verschillende partijen adviseert de informateur VW, CDA & PvdA samen te komen tot een coalitie. Voor het volledige advies incl. de gespreksverslagen van alle partijen, verwijzen we jullie door naar de gemeentelijke website: Klik hier voor de stukken van de informateur

Onze reactie
Als onderhandelingsteam onderschrijven we het advies van de informateur. We zien veel inhoudelijke overlap met de voorgestelde partijen op o.a. de sociale agenda. Daarnaast hebben wij vertrouwen in een goede samenwerking met de andere partijen op basis van de onderlinge verhoudingen. Dit maakt dat, hoewel wij als uitgangspunt een bredere coalitie hadden, wij vertrouwen hebben in een goede samenwerking met VW en het CDA. Desalniettemin blijft de meerderheid in de raad minimaal. Dit zorgt ervoor dat het onderhouden van goede verhoudingen met andere fracties van groot belang blijven. Hierin zal de meermaals uitgesproken “uitgestoken hand” ter uiting moeten komen. Inzetten op samenwerking tussen coalitie en oppositie vormt daarbij het uitgangspunt.

Hoe nu door?
Voor Winterswijk heeft Frank Roerdinkholder bij de presentatie van het advies voorgesteld als formateur. Hij zal het vervolgproces in grote lijnen uitzetten. Afgesproken is om als formerende partijen om tafel te gaan met de overige partijen. Dit om ook invulling te geven aan de hierboven al genoemde uitgestoken hand. Daarnaast hebben wij erop ingezet om zoveel mogelijk het maatschappelijk middenveld te betrekken bij de formatie. Hiervoor zullen maatschappelijke organisaties uitgenodigd worden om een pitch te houden waarin zij lokale vraagstukken, opgaven en/of visies uiteen mogen zetten. Deze sessies zullen in openbaarheid gehouden worden, zodat andere politieke partijen en publiek hierbij ook aanwezig kunnen zijn.

Vragen & opmerkingen?
Opmerkingen, suggesties of vragen kunnen gedeeld worden met Max van Eck. De leden van PvdA Winterswijk worden per mail op de hoogte gehouden. Ook wordt tijdens de eerstvolgende teamvergaderingen uitgebreid stilgestaan bij alle ontwikkelingen. De leden worden hiervoor per mail uitgenodigd.