Door Ubel Zuiderveld op 19 januari 2021

PvdA Winterswijk bestaat 75 jaar

Over een paar weken bestaat de Partij van de Arbeid 75 jaar. Om precies te zijn: op 9 februari 1946 is de PvdA opgericht. Dit betekent dat we, naast 120 jaar sociaaldemocratie, dit jaar ook de 75-ste verjaardag van de PvdA Winterswijk vieren.

Na de bevrijding van Nederland van de Duitse bezetting, kreeg Winterswijk eerste ruim een jaar lang een noodraad. Namens de sociaaldemocraten was Bets (Albert) Beijers één van de raadsleden. Beijers kwam in 1940 voor de SDAP in de gemeenteraad.

Democratie afgeschaft
Hij nam in het eerste oorlogsjaar de zetel in van Aron van Dam. De joodse fractievoorzitter vertrok voor zijn veiligheid naar Amsterdam en werd later door de Duitsers is vermoord. Het raadslidmaatschap van Beijers duurde maar kort. In september 1941 schafte de Duitse bezetter de Nederlandse democratie, en dus ook de gemeenteraad af.

Café Kraaijenbrink
Na de Tweede Wereldoorlog wordt de SDAP opgevolgd door de PvdA. Tijdens een bijeenkomst in café Kraaijenbrink aan de Markt in maart stond de vraag centraal of mensen tegelijk lid konden zijn van de nieuwe Partij van de Arbeid én de NVB, de Nederlandse Volksbeweging.

Volksbeweging
De NVB was in 1945 in het leven geroepen. Onder leiding van Nederlanders van verschillende politieke bloedgroepen, was het ideaal van de NVB: politieke vernieuwing, minder politieke geschillen. Tijdens de bijeenkomst in café Kraaijenbrink verkozen de aanwezigen in overgrote meerderheid de PvdA boven de NVB.

Grote overwinning
Kort na 26 juli was het groot feest in de rode Winterswijkse familie. Bij de eerste naoorlogse raadsverkiezingen in onze gemeente behaalde de PvdA een verpletterende overwinning. Liefst 5828 kiesgerechtigde Winterswijkers brachten hun stem uit op de PvdA. Ofwel: liefst 54,42 procent van alle stemmen werden uitgebracht op de Partij van de Arbeid.

Partij van de Vrijheid
In Winterswijk volgde de tweede partij op grote afstand. Dat was de PvdV, die 16 procent van de stemmen kreeg. PvdV; dat was de Partij van de Vrijheid. Niet te verwarren met de PVV van voormalig VVD’er Geert Wilders. Overigens; de Partij ván de Vrijheid was wél een voorganger van de VVD. In 1948 ging de PvdV op in de liberale VVD.

Bets Beijers
De loopbaan van PvdA’er Bets Beijers in de Winterswijkse politiek zou nog lang duren. Toen hij zestien was, in het Europese revolutiejaar 1918, werd hij actief in de arbeidersbeweging. Na zijn korte raadslidmaatschap in de oorlog en zijn periode in de noodraad na de oorlog, werd Beijers in 1949 wethouder. Tot 1962 werkte hij naast zijn politieke werk bij de Tricotfabriek. Tot zijn pensionering in 1968, was Bets Beijers vervolgens nog zes jaar fulltime wethouder.

Tekst: Ubel Zuiderveld

Ubel Zuiderveld

Ubel Zuiderveld (1962) Ik ben geboren in Grootegast, getogen in Groningen. Sinds 1994 woon ik in Winterswijk. Kort daarvoor, toen ik nog in Rotterdam woonde, werd ik lid van de PvdA. Bij de sociaaldemocratie voel ik mij het beste thuis. Omdat ik kromme tenen in de schoenen krijg van de uitwassen van het kapitalisme. Omdat

Meer over Ubel Zuiderveld