Door Mark ten Pas op 29 november 2019

PvdA-fracties Oost-Achterhoek: grote zorgen over plannen voorgenomen sluiting afdelingen SKB

Het bericht over de voorgenomen sluiting van diverse afdelingen in het SKB is ingeslagen als bom. De fracties van de PvdA in de Oost-Achterhoek hebben met grote verbazing kennisgenomen van de plannen om de intensive care, de kinderafdeling en de verlosafdeling te sluiten. Het verlies van deze afdelingen is onwenselijk en een groot gemis. De voorgenomen plannen leiden tot veel onduidelijkheid en onzekerheid bij de medewerkers, de patiënten en de inwoners.

Verlies volwaardige status leidt tot grote zorgen
Een volwaardig ziekenhuis is essentieel voor onze regio. Het SKB heeft een belangrijke streekfunctie die behouden moet blijven. De PvdA-fracties in het verzorgingsbied van het SKB hebben grote zorgen over de bereikbaarheid van zorg dichtbij huis voor de mensen die het nodig hebben. Wij vinden dat er nu samen met de betrokken gemeenten actief gezocht moet worden naar een oplossing om dit te voorkomen. Het ziekenhuis is essentieel voor de zorg, leefbaarheid en werkgelegenheid in de Oost-Achterhoek.  Het overkoepelend bestuur Santiz van de Achterhoekse ziekenhuizen heeft altijd voorgehouden dat er een volwaardig SKB zou blijven. De ziekenhuizen in Winterswijk en Doetinchem behouden ieder hun volwaardige aanbod van zorg en blijven alle patiënten behandelen, zo heeft Santiz altijd voorgehouden. Dit blijken nu loze beloften. De PvdA-fracties zijn teleurgesteld over de voorgenomen keuze van Santiz en hebben grote zorgen over mogelijke gevolgen.

Toegankelijke zorg dichtbij huis is essentieel
Voor de PvdA staat voorop dat de zorg toegankelijk, laagdrempelig en dichtbij huis moet zijn. De PvdA-fracties spreken zich dan ook uit tegen de plannen en gaan zich hard maken vóór een volwaardig SKB.

Fractie PvdA Winterswijk
Fractie PvdA Oost-Gelre
Fractie PvdA Berkelland

Mark ten Pas