1 april 2021

VIT-hulp bij mantelzorg stopt dienstverlening: PvdA-fractie stelt vragen aan het college

Mantelzorgers in onze gemeente hebben deze week van VIT-hulp bij mantelzorg bericht gekregen dat de dienstverlening van VIT-hulp bij mantelzorg uiterlijk 1 oktober 2021 beëindigd wordt. De fractie van de Partij van de Arbeid is bezorgd over deze ontwikkeling. PvdA-raadslid Mark ten Pas wil van het college weten wat de gevolgen zijn voor de vele mantelzorgers die actief zijn in Winterswijk.

Mantelzorgers leveren een onmisbare bijdrage voor de uitvoerbaarheid van onze zorg en ondersteuning. Veel mantelzorgers, van jong tot oud, bieden intensieve en langdurige zorg voor mensen uit hun directe sociale omgeving. Maar er wordt vaak ook veel gevraagd van deze zorgverleners die dit langdurig en onbetaald doen. Dit kan leiden tot een grote belasting voor de mantelzorger. De gemeente heeft een wettelijke verantwoordelijkheid om te zorgen voor een goede ondersteuning van mantelzorgers. In Winterswijk biedt VIT-hulp bij Mantelzorg advies en ondersteuning. En daarnaast organiseren zij ook ook coachingstrajecten, themabijeenkomsten en workshops.

Essentieel en onmisbaar
Vanwege verschillende ontwikkelingen in het werkveld ziet VIT-hulp bij Mantelzorg onvoldoende toekomstperspectief en stopt de organisatie in het najaar met de dienstverlening. PvdA-raadslid Mark ten Pas wil van het college wat het college heeft gedaan met deze zorgen van VIT-hulp bij Mantelzorg. Ten Pas legt de nadruk op het belang van mantelzorgondersteuning en wil ook een uitspraak van het college: ”Is het college het met ons eens dat de mantelzorgondersteuning die VIT-hulp bij mantelzorg biedt essentieel en onmisbaar is voor de mantelzorgers?”. Verder vraagt hij wat het college gaat doen om te waarborgen dat mantelzorgers geen nadeel gaan ondervinden van deze ontwikkeling.

Extra belasting in coronacrisis
Buiten crisistijden wordt er al veel gevraagd van mantelzorgers. In de coronacrisis staan de zorg en informele netwerken onder druk en wordt er een extra grote krachtsinspanning gevraagd van mantelzorg. Daarom heeft de gemeenteraad vorig jaar een motie aangenomen om te onderzoeken of de mogelijkheden om mantelzorgers te ondersteunen en te faciliteren versterkt kunnen worden. De PvdA-fractie wil verder weten wat het stoppen van VIT-hulp bij Mantelzorg betekent voor de uitvoering van deze motie.

Klik hier om alle schriftelijke vragen te bekijken.