26 september 2023

PvdA-raadsleden Wessel Lammers & Max van Eck: ”Voor een gemeente met een sociaal gezicht”

”Bestaanszekerheid staat hoog op de politiek agenda. Overal lijk je dit woord op het moment tegen te komen. Het is een actueel thema in politiek Den Haag en ook de koning sprak in de troonrede over een ‘permanente opdracht om met elkaar te blijven werken aan kansengelijkheid, bestaanszekerheid en perspectief’. En dat is hard nodig! We moeten Winterswijkers zekerheid geven in een onzekere wereld.

De bestaanszekerheid staat onder druk. Het aantal mensen in armoede neemt toe richting de 1 miljoen mensen. Ook bij heel veel Winterswijkers staat het water aan de lippen. Mensen hebben het over de stijgende prijzen in de supermarkt en de energierekening die ze niet kunnen betalen. Veel huishoudens kunnen niet rondkomen, mentale klachten nemen toe en de sociaaleconomische verschillen zijn in de ene wijk groter dan in de andere. Leven in armoede en onzekerheid heeft impact op je welzijn, op het vertrouwen in de toekomst, het gevoel dat je er mag zijn en dat je ertoe doet.

Afgelopen weken werd duidelijk dat de gemeente voor grote financiële uitdagingen staat. Er moeten pijnlijke keuzes gemaakt worden. De komende weken spreekt de gemeenteraad over de begroting voor volgend jaar. De politiek staat voor belangrijke keuzes. Juist in moeilijke tijden is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van wat voor gemeente je wil zijn. Wij kiezen voor een gemeente met een sociaal gezicht. Waar bestaanszekerheid de norm is. Wat ons betreft mag de rekening nooit komen te liggen bij Winterswijkers die in de knel zitten. Juist door te investeren in bestaanszekerheid ontstaat er weer rust, perspectief en de mogelijkheid om zelf aan dat perspectief te kunnen werken.

De PvdA-fractie gaat zich inzetten voor een Winterswijk waarin iedereen kan meedoen, waar solidariteit de leidraad is en waar in moeilijke tijden de lasten nooit terechtkomen bij de mensen die het al zwaar hebben. Je gaat er als samenleving als geheel pas op vooruit, als iederéén mee kan.”

Wessel Lammers & Max van Eck
Raadsleden PvdA Winterswijk