Door Marijke Hietkamp op 8 maart 2023

Internationale vrouwendag: Inzamelingsactie menstruatieproducten voor het Armoedefonds

Vandaag, op Internationale Vrouwendag, steunen wij het armoedefonds. Wij zijn een inzamelingsactie van maandverband en tampons gestart onder onze actieve leden. De opbrengst gaan wij vandaag versturen.

Maar waarom steunen wij dit? Een gemiddelde cyclus kost een vrouw €7,90 en dat is voor vrouwen met een smalle beurs een groot bedrag. En wat als er ook nog meer gezinsleden dit ook nodig hebben? Dan zijn deze vrouwen nog meer kwijt. Dit kan gevolgen hebben voor deelname aan werk of school. Vrouwen of tienermeiden melden zich soms ziek als ze geen menstruatieproducten in huis hebben. Of slaan een feestje over. Of ze maken gebruik van ongezonde materialen, zoals wc-papier. Veel vrouwen schamen zich er ook voor dat ze geen menstruatieproducten kunnen betalen. Daarom vinden wij als PvdA Winterswijk dat er veel meer gesproken moet worden over menstruatie-armoede. Laten we dit bespreekbaar maken!
Samen met Volt en D66 heeft de PvdA een wetsvoorstel ingediend dat het gratis verstrekken van menstruatieproducten mogelijk maakt voor mensen met een laag inkomen. En wij steunen dit van harte!

Wil jij ook een inzamelingsactie organiseren? Kijk op de website van het armoedefonds.

Marijke Hietkamp

Mijn naam is Marijke Hietkamp , geboortejaar 1973 en een echte Winterswijkse. Samen met mijn man heb ik 3 opgroeiende kinderen. Sinds 2014 ben ik actief voor de Partij van de Arbeid in Winterswijk. Eerst als commissielid maar nu als bestuurslid. Voor mijn zijn woorden als solidariteit en een eerlijke verdeling echte PvdA waarden die

Meer over Marijke Hietkamp