15 november 2023

Fractievoorzitter Wessel Lammers blikt terug op de begrotingsraad: ”Wat de PvdA betreft mag in moeilijke tijden de rekening nooit komen te liggen bij de mensen die het al moeilijk hebben”

Fractievoorzitter Wessel Lammers  blikt hieronder terug op de raadsvergadering over de gemeentelijke begroting 2024.

”Er lag geen feestbegroting voor ons. De financiële situatie zorgt er voor dat bezuinigingen noodzakelijk zijn en er dus moeilijke keuzes gemaakt moesten worden. Op de langere termijn moeten deze moeilijke keuzes ons in staat stellen om de hoognodige investeringen in het voorzieningenniveau te kunnen doen. Wij willen een dorp blijven met goede schoolgebouwen, een zwembad, een muziekschool, een theater en sportaccommodaties van hoog niveau. Wat de PvdA betreft mag in moeilijke tijden de rekening nooit komen te liggen bij de mensen die het al moeilijk hebben. Om deze reden hadden wij grote moeite met het schrappen van de Opgave Armoedevrij in de begroting. Hierom hebben wij een amendement ingediend, waarmee wij het college opdragen om in 2024 met een plan te komen hoe de doelstelling Armoedevrij 2040 overeind gehouden wordt. Hierbij worden de bestaande netwerken rondom armoedebestrijding actief betrokken.

De opgave inclusie heeft de afgelopen jaren mooie en belangrijke initiatieven opgeleverd zoals audiodescriptie bij de bloemencorso, het oogcafé en de regenbooggemeente. Wat ons betreft zou het jammer zijn als vergelijkbare initiatieven in de komende jaren niet meer tot stand zouden kunnen komen. Via een amendement stelden wij voor om ook de komende jaren hiervoor budget overeind te houden.

Op initiatief van andere partijen werden enkele andere bezuinigingen, onder andere op het gebied van sport en cultuur, verzacht of uitgesteld.

Aan het eind van de raadsvergadering werd een motie van afkeuring ingediend tegen wethouder Schepers vanwege de kostenstijgingen in het sociaal domein. Wij hebben deze motie niet ondersteund omdat de kostenstijgingen niet toe te schrijven zijn aan één persoon. Het is van belang dat we als raad het gesprek gaan voeren over de keuzes die te maken zijn in het sociaal domein. Het is van groot belang dat dit gesprek niet alleen financieel, maar juist ook inhoudelijk ingestoken wordt.”

Wessel Lammers
Fractievoorzitter PvdA Winterswijk