30 september 2021

Elvira Schepers opnieuw lijsttrekker, jongere generaties aan top lijst PvdA Winterswijk

Leden van PvdA Winterswijk stelden gisteravond de kandidatenlijst vast voor de raadsverkiezingen van woensdag 16 maart 2022. Wethouder Elvira Schepers (45) is, net als in 2018, lijsttrekker. Daarnaast domineren jongere generaties de top van de lijst, onder wie het 17-jarige politieke talent Quirina Pampiermole, die in april als inspreker grote indruk maakte in de gemeenteraad met een persoonlijk verhaal over straatintimidatie.

De lijst van de PvdA Winterswijk bevat 19 namen. De top 5 bestaat naast Schepers en Pampiermole (vierde) uit de jongere kandidaten Wessel Lammers (2), Max van Eck (3) én Jan Kortschot (5) uit Meddo. Van Eck en Kortschot zijn reeds actief in de lokale politiek als commissielid. Wessel Lammers wordt in de raadsvergadering van 26 oktober benoemd tot commissielid. Hij volgt in deze hoedanigheid Gera de Koning op, al enkele jaren afdelingsvoorzitter van de PvdA Winterswijk.

17-jarige op vierde plek, jongeren aan de top lijst PvdA Winterswijk

Voldoende kandidaten
Tijdens de ledenvergadering zei De Koning: “We zijn erg blij dat het ons als PvdA geen moeite kostte een representatieve lijst samen te stellen met kandidaten van allerlei generaties. Om mij heen hoor ik van sommige andere partijen andere geluiden. Dat jongeren belangstelling tonen voor een actieve rol in onze partij zien we, ook kijkend naar onze oosterburen, als bewijs dat de sociaaldemocratie op de weg terug is.” Lijsttrekker Elvira Schepers zegt dat ze blij en vereerd is dat ze opnieuw “deze mooie lijst met veel jong talent mag aanvoeren”.

”Blij en vereerd dat ik deze mooie lijst met veel jong talent mag aanvoeren”

Huidige fractie
De huidige fractieleden Ubel Zuiderveld (fractievoorzitter) en Mark ten Pas ambieerden geen plek in de top en staan respectievelijk elfde en zesde. Ten Pas werd begin 2016 commissielid en trad toe tot de gemeenteraad na de val van het college CDA-WB voorjaar 2019. Zuiderveld werd in 2006 PvdA-bestuurslid, in 2010 commissielid, is sinds 2014 raadslid en werd in voorjaar 2019 fractievoorzitter van de PvdA Winterswijk.

Tijdens de ledenvergadering kwam een aanzet tot een voorlopig concept-verkiezingsprogramma ter tafel. Later dit najaar zullen de leden de definitieve versie nog vaststellen.