Een bereikbaar en toegankelijk Winterswijk

Een bereikbaar en toegankelijk Winterswijk

Onze keuzes:

• Het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een handicap wordt door onze gemeente toegepast en actief ingevuld.
  • De komende periode blijven we werken aan ‘Winterswijk Drempelvrij – Iedereen doet mee’. We geloven in deze aanpak waarin we samen mét Winterswijkers zichtbare en onzichtbare drempels wegnemen.
  • Slecht toegankelijke en onveilige plekken in de openbare ruimte pakken we aan.
  • We kiezen voor fijnmazige, laagdrempelige en toegankelijke basismobiliteit. Met ZOOV hebben we een goed functionerend vervoerssysteem in Winterswijk en de Achterhoek.
  • De deur-tot-deur-aanpak van het OV-vangnet heeft zich reeds bewezen. Verschraling van het OV-vangnet door de deur-tot-deur-aanpak om te vormen naar vaste haltes en vaste trajecten vinden wij onwenselijk.
  • De bereikbaarheid van Winterswijk en de Achterhoek wordt vergroot door een dubbelspoor tussen Winterswijk en Doetinchem-Arnhem en de komst van een sneltrein (RegioExpres). De gemeente blijft hiervoor lobbyen. Datzelfde geldt voor de inzet van de nachttrein.
  • We blijven ons sterk maken voor een goede busverbinding van en naar Enschede. We zoeken actief contact met onze oosterburen. De grens zien wij slechts als een lijn op een landkaart. Wij denken de grens weg en zoeken elkaar op. Dat betekent ook goede vervoersverbindingen tussen Winterswijk en Duitsland.
  • Gratis parkeren blijft de norm in Winterswijk.