Winterswijkers aan zet

Winterswijkers aan zet

Onze keuzes:

• We werken vanuit vertrouwen en persoonlijk contact.
  • Gemeentelijke dienstverlening moet laagdrempelig en persoonlijk zijn. Simpele taal, direct contact, weinig ambtelijke molens, de menselijke maat voorop.
  • Er wordt sterk ingezet op digitale dienstverlening. Dit mag nooit de enige weg zijn. Wij zullen er strikt op toezien dat de digitalisering wel voor iedere burger van Winterswijk bereikbaar en begrijpelijk is. Heldere informatie op papier blijft noodzakelijk. Dat betekent ook dat het gemeentenieuws in het huis-aan-huis-blad (Achterhoek Nieuws) blijft bestaan.
  • Er zit veel kennis en ervaring in Winterswijk. Vaak wordt deze kennis en ervaring gebundeld binnen verenigingen, belangengroeperingen en/of adviesorganen. Het is van belang om hen tijdig te betrekken in de voorbereiding op zorgvuldige besluitvorming.
  • Er komt een lokale ombudsman. Winterswijkers kunnen bij de onafhankelijke en onpartijdige gemeentelijk ombudsman terecht met
    klachten over de gemeente.
  • Om de betrokkenheid van Winterswijkers bij de politiek te vergroten introduceren we een burgerforum (een G1000 op Winterswijkse schaal). Een burgerforum bestaat uit een groep Winterswijkers die wordt ingeloot om mee te praten over een maatschappelijk vraagstuk. Op specifieke onderwerpen wordt een representatieve groep Winterswijkers gevraagd naar hun mening en ervaringen.
  • De jeugd heeft de toekomst! Daarom gaan we in gesprek met kinderen over wat hen bezighoudt en wat zij belangrijk vinden. We vinden het belangrijk om kinderen op jonge leeftijd te betrekken bij politiek en het democratisch proces. Er komt een Winterswijkse Kinderraad en Kinderburgemeester.