Over ons

De PvdA Winterswijk is de sociaaldemocratische partij van Winterswijk. De sociaaldemocratie staat voor een solidaire samenleving en persoonlijke ontplooiing. De Partij van de Arbeid is een progressieve partij en streeft dus naar vooruitgang op alle fronten. We dragen solidariteit zowel internationaal, nationaal als lokaal hoog in het vaandel. En dus ook in Winterswijk. De A van Arbeid staat voor het belang van werk en inkomen als basisvoorwaarden om volop mee te kunnen doen in de samenleving. Gelijke kansen, solidariteit, vrijheid, duurzaamheid, verbondenheid, veiligheid en verantwoordelijkheid zijn onze uitgangspunten.

De PvdA is opgericht in 1946. Inclusief zijn voorgang de SDAP is de sociaaldemocratische partij de oudste partij in de Winterswijkse gemeenteraad. In 1901 werd de Winterswijkse SDAP-afdeling opgericht. Op 31 juli 1906 trad Berend-Jan Rengelink aan als eerste sociaaldemocratisch lid van de gemeenteraad, die destijds 15 zetels telde.

De sociaaldemocratie droeg in Winterswijk belangrijk bij aan de emancipatie van, en onderwijs voor alle mensen en een betere positie voor arbeiders, vrouwen en minderheden. Maar ook droeg de SDAP/PvdA bij aan de totstandkoming van veel openbare voorzieningen waarvan alle Winterswijkers volop gebruik konden en nog steeds kunnen maken.

Bij de raadsverkiezingen van 2018 kreeg de PvdA 2 van de 21 zetels in de raad. Ubel Zuiderveld en Mark ten Pas zijn de Winterswijkse PvdA-raadsleden. De PvdA vormt sinds februari 2019 een coalitie met Winterswijks Belang, VVD en GroenLinks. Elvira Schepers is namens de PvdA wethouder in het college van burgemeester en wethouders.

Samen met de actieve commissieleden en andere betrokken leden bestaat er een actieve club Winterswijkse PvdA’ers die zich met hart en ziel inzetten voor alle Winterswijkers.

Hier kun je meer lezen over de PvdA/SDAP in Winterswijk

1901 – 2021 sociaaldemocratie in Winterswijk

Sluit je ook aan bij PvdA Winterswijk en word lid.

Ik word lid!