Wát een kleurrijke Coming Out Day! Vanaf vandaag is Winterswijk regenbooggemeente

11 oktober 2021

Vandaag is het Coming Out Day. En dit jaar extra feestelijk! In februari 2019 stemde de Winterswijk gemeenteraad unaniem in met de motie van de PvdA om Winterswijk aan te melden als regenbooggemeente en een impuls te geven aan de sociale acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid van LHBTI’ers in Winterswijk. En sinds vandaag is Winterswijk officieel Regenbooggemeente. Om dat te vieren heeft PvdA-wethouder Elvira Schepers maandag 11 oktober het Winterswijkse regenboodzebrapad geopend.

De afgelopen periode heeft de gemeente Winterswijk samen met buurgemeente Oost Gelre plannen gemaakt. Samen met een actieve groep inwoners zijn er verschillende initiatieven op touw gezet. Meerdere werkgroepen zijn aan de slag met zichtbaarheid, normalisatie, educatie, bewustwording en veiligheid. Ook zijn (sport)verenigingen en andere organisaties benaderd en is aandacht gevraagd voor diversiteit. Na 11 oktober gaan we verder met het uitwerken en uitvoeren van de plannen.

”Als Regenbooggemeente willen we bijdragen aan die brede acceptatie en zichtbaarheid”

Ook in Winterswijk komt het voor dat LHBTI+’ers zich gediscrimineerd en onveilig voelen. En durft niet iedereen voor zijn of haar geaardheid uit te komen. Als Regenbooggemeente willen we bijdragen aan die brede acceptatie en zichtbaarheid. Alleen de vlag hijsen is niet genoeg. We willen dit ook actief uitdragen in ons beleid en gesprekken voeren met inwoners die zich betrokken voelen bij dit belangrijke thema om het beleid zo goed mogelijk vorm te geven.

De PvdA-fractie is blij dat Winterswijk nu regenbooggemeente is. Met dank aan de vele vrijwilligers en al hun initiatieven. Als regenbooggemeente en met onze inclusie-agenda laten we zien dat iedereen uniek is en er bij hoort. In Winterswijk is plaats voor iedereen. En als PvdA’ers blijven wij ons sterk maken voor een Winterswijk waar je kunt zijn wie je bent. Iedereen mag zichzelf zijn en iedereen doet mee!

Liefde is liefde.

Tijdens een feestelijke bijeenkomst is Winterswijk officieel tot regenbooggemeente benoemd is en het regenboogzebrapad geopend.