30 april 2021

Vrijheidspark staat voor gezondere natuur

Eén van de meest zichtbare projecten van deze collegeperiode, is het Vrijheidspark. Het staat voor meer dan alleen het opknappen van een prominente plek in het dorp. Samen met WB, de VVD en Groenlinks werkt de PvdA aan een gezondere natuur. Winterswijk mag dan wel een groene gemeente zijn; net als overal op de wereld betekent “groen” helaas niet dat de natuur ook werkelijk vitaal is.

Biodiversiteit

De ambitie van deze coalitie is het om de natuur het dorp in het trekken. Dat is nodig. We hebben in de toekomst met hogere temperaturen water en groen nodig om de bewoonde omgeving koel en leefbaar te houden. De bossen en landerijen van de gemeente lijken dan wel groen, maar aan biodiversiteit is er héél véél te winnen. De vier partijen maken zich hier sterk voor. Méér insecten, méér vlinders, méér gevarieerde vegetatie. Géén geitenwollensokkenverhaal maar bittere noodzaak. Het aantal insecten en vlinders is geminiseerd. Ze vormen de basis voor een gezonde natuur en ons alledaagse voedsel.

Vrijheidspark

Je kunt zeggen dat het Vrijheidspark hiervoor symbool staat. De PvdA heeft er dan ook voor gepleit in een aantal delen van deze nieuwe groene long niet te maaien, maar de natuurlijke wereld zijn gang te laten gaan. Opdat ook onze kinderen en kleinkinderen in het dorp nog vlinders kunnen spotten. Over het Vrijheidspark gesproken: het is slechts een projectnaam. Misschien wordt het wel een volksmondnaam. Maar nieuwe straat- en parknamen komen er hier niet. De naam waarmee verzetsstrijdster Tante Riek (Kuipers-Rietbergplein) wordt geëerd blijft gewoon bestaan. Mét haar, de monumenten voor gevallen Winterswijkers, het raadshuis én een stukje wilde natuur, benadrukt het groene Vrijheidspark het belang van leven en ademen in vrijheid.

Waar ben je naar op zoek?