23 april 2021

Veilig en ongestoord over straat Winterswijk: PvdA stelt raadsvragen over straatintimidatie

Naar aanleiding van de inspraak van Quirina Pampiermole over straatintimidatie, gisteravond tijdens de raadsvergadering, stelt raadslid Mark ten Pas vragen aan het college. Ook gaat de PvdA Winterswijk bekijken welk vervolg er kan worden gegeven aan de kwestie die Quirina aankaart. PvdA-fractievoorzitter Ubel Zuiderveld legde de nadruk op het belang om meer zicht op straatintimidatie te krijgen. Omdat dit soort zaken vaak niet wordt gemeld bij de politie, gaan de gedachten uit naar een inventarisatie via laagdrempelige vormen van melding.

De fractie van de PvdA roept op tot het aanpakken van straatintimidatie. Straatintimidatie en grensoverschrijdend gedrag zijn volstrekt onacceptabel. Hier moet een einde aan komen. Er is veel onderzoek gedaan naar dit probleem. Hieruit volgt dat (seksueel) intimiderend gedrag vaak wordt gebagatelliseerd. Een groot deel van onze samenleving ervaart, in meer of mindere mate, in het dagelijks leven op straat (seksueel) intimiderend gedrag. Het is een probleem waar veel vrouwen en mannen, jong en oud, mee te maken kunnen krijgen. Uit veel onderzoeken volgt dat vooral meisjes en vrouwen zich onveilig voelen in de openbare ruimte en dat vrouwen hier ook vaker slachtoffer van worden. (Seksuele) straatintimidatie in de openbare ruimte is een probleem dat overal speelt, ook in Winterswijk. Zo bleek ook uit de indrukwekkende woorden van PvdA-fractielid Quirina Pampiermole tijdens de raadsvergadering van 22 april 2021.

”Iedereen moet in Winterswijk zeker kunnen zijn dat je veilig en zonder angst over straat kunt.”

Voor de PvdA-fractie staat voorop dat iedereen veilig over straat moet kunnen in Winterswijk zonder te worden lastiggevallen, gekwetst, beledigd of beperkt in het gevoel van persoonlijke vrijheid. Vrijheid om onszelf te zijn is een groot goed. Die vrijheid wordt aangetast door seksuele intimidatie en dat mogen we niet accepteren. Iedereen moet in Winterswijk zeker kunnen zijn dat je veilig en zonder angst over straat kunt. Raadslid Mark ten Pas heeft daarom namens de PvdA-fractie schriftelijke vragen gestelde aan het college van burgemeester en wethouders. Hieronder lees je de vragen.

1. Bent u het met ons eens dat (seksuele) straatintimidatie absoluut onacceptabel is en wij als gemeente een rol hebben om dit aan te pakken?
  2. Heeft u zicht op de aard en omvang van dit probleem in Winterswijk?
  3. Wat is het beeld van onder andere politie, boa’s en jongerenwerkers?
  4. Bent u bereid (nader) onderzoek te doen naar de aard en omvang van dit probleem in Winterswijk? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
  5. Wat wordt er op dit moment in Winterswijk gedaan om (seksuele) straatintimidatie aan te pakken?
  6. Welke juridische mogelijkheden zijn er voor strafbaarstelling en handhaving? Bijvoorbeeld via de APV.
  7. Welke mogelijkheden ziet u om de aanpak van (seksuele) straatintimidatie te intensiveren? Bent u bereid hieraan prioriteit te geven?
  8. Bevorderen van de bewustwording en vergroting van de meldingsbereidheid zijn belangrijke voorwaarden voor een succesvolle aanpak van (seksuele) straatintimidatie. Hoe kijkt u aan tegen het opzetten van een app (of een soortgelijke toepassing) waar slachtoffers terecht kunnen? Zodat er een eenvoudige, laagdrempelige, veilige (en anonieme) manier is waar slachtoffers terecht kunnen met hun verhaal. Bent u bereid te onderzoeken of dit van toegevoegde waarde kan zijn voor Winterswijk?
  9. Bent u bereid om met partners, zoals politie, jongerenwerk, onderwijs en Preventie Platform Jeugd, in gesprek te gaan over dit onderwerp?
  10. Welke mogelijkheden ziet u om, in samenwerking met partners zoals politie en het onderwijs, voorlichting en preventieve maatregelen vorm te geven?
  11. Bent u bereid om een lokale Winterswijkse aanpak op te stellen met daarin aandacht voor repressieve en preventieve maatregelen?
  12. Er zijn verschillende initiatieven die gemeenten ondersteunen en stimuleren bij een lokale aanpak voor het veilgier maken van de openbare ruimte. Onder andere het programma Veilige Steden, het project Safe Streets en de VNG bieden advies, expertise, ondersteuning, feiten en cijfers. Bent u bereid om hierbij aansluiting te zoeken teneinde een effectieve lokale aanpak vorm te geven?