20 november 2019

Steun in de rug van PvdA Winterswijk voor stakend ziekenhuispersoneel SKB

De PvdA Winterswijk was op woensdag 20 november in het SKB Winterswijk om het stakende ziekenhuispersoneel te steunen. De medewerkers staakten woensdag 20 november door een zondagsdienst te draaien. De PvdA steunt het zorgpersoneel in hun eis voor meer salaris en meer collega’s. Afdelingsvoorzitter Gera de Koning: “Wij gunnen de mensen in de zorg méér ruimte en tijd om hun werk beter te kunnen doen en méér waardering, ook in hun portemonnee. Dat geld moet dit kabinet regelen en daar werken onze Kamerleden John Kerstens en Lilianne Ploumen hard aan. De waardering die wij en onze inwoners hebben voor deze hardwerkende zorgprofessionals willen wij op deze manier laten zien. In het SKB Winterswijk wordt iedere dag keihard gewerkt en deze zorgmedewerkers verdienen een hart onder riem.”

De PvdA Winterswijk overhandigde op woensdag 20 november als blijk van waardering een rode taart aan de dienstdoende medewerkers in het ziekenhuis. Woensdag staakt het ziekenhuispersoneel van meer dan 80 ziekenhuizen. Zij eisen een betere CAO, waaronder meer salaris en betere afspraken rondom rust- en werktijden. Onder de zogenaamde CAO-ziekenhuizen vallen 200.000 werknemers van 83 ziekenhuizen en 30 revalidatiecentra. Ook het personeel van het SKB Winterswijk draaide woensdag zogenaamde ‘zondagsdiensten’.
In de Tweede Kamer vraagt de PvdA al lange tijd om actie van het kabinet. Bijvoorbeeld in maart, toen Tweede Kamerlid John Kerstens het kabinet vroeg om extra geld vrij te maken voor loonsverhogingen voor mensen in de zorg. Daar was iedereen het mee eens, behalve de regering: de motie werd met 74 stemmen voor en 76 stemmen verworpen. John Kerstens: “Het is niet uit te leggen dat in tijden van voorspoed onze zorg zo onder druk staat. Daarom moeten we achter de mensen in de zorg blijven staan.” Zijn collega Lilianne Ploumen sluit zich daarbij aan: “Zorgmedewerkers staan dag en nacht voor iedereen klaar, maar worden ondergewaardeerd en onderbetaald. Dit kan zo niet langer. Daarom steun ik de actie van de ziekenhuismedewerkers.