2 november 2020

Schriftelijke vragen na nieuws over vondst honderden kilo’s zeer zwaar illegaal vuurwerk in Winterswijk

De PvdA-fractie is geschrokken van het nieuws over de vondst van honderden kilo’s zeer zwaar illegaal vuurwerk in Winterswijk dat tot levensgevaarlijke situaties had kunnen leiden. Met grote dank aan het adequate handelen van de politie is erger voorkomen. Naar aanleiding van deze zorgwekkende berichten heeft de PvdA-fractie  vragen voorgelegd aan de burgemeester.

1. Uit eerdere berichtgeving weten we dat de vuurwerkoverlast toeneemt. Is er ook sprake van een toename van situaties met (zeer zwaar) illegaal vuurwerk? Zijn er signalen dat er meer van dit soort gevaarlijke situaties spelen in Winterswijk? Bijvoorbeeld situaties waarbij (zeer zwaar) illegaal vuurwerk wordt verhandeld of opgeslagen?
  2. Zijn er voldoende middelen/instrumenten voorhanden om op te treden tegen deze illegale praktijken?
  3. Het is bekend dat de handhavingscapaciteit zijn beperkingen kent. En dat goede handhaving rondom deze problematiek lastig kan zijn. Hoe staat het met de handhavingscapaciteit om op te treden tegen de problematiek rondom (zeer zwaar) illegaal vuurwerk? Is er voldoende (handhavings)capaciteit bij politie en gemeente om op te treden tegen de problematiek rondom (zeer zwaar) illegaal vuurwerk?
  4. Binnenkort start een grote voorlichtingscampagne rondom het algemene nieuwe vuurwerkverbod en de nieuwe regels die gelden. Is daarbij ook specifiek aandacht voor de gevaren van (zeer zwaar) illegaal vuurwerk en het belang om aangifte en of meldingen te doen als er sprake is van (vermoedens van) illegaal vuurwerk? Zo nee, is het college c.q. de burgemeester bereid om, bij voorkeur samen met de politie, specifiek de communicatie te intensiveren richting onze inwoners rondom de gevaren van (zeer zwaar) illegaal vuurwerk en het belang van meldingen en aangiften? En bijvoorbeeld nog vaker te wijzen op de gevaren en inwoners te wijzen op het belang van het doen van meldingen en of aangiften bij (vermoedens van) illegaal vuurwerk? En dit bijvoorbeeld frequenter mee te nemen in communicatie in de klassieke en gedrukte media, maar ook op sociale media? Teneinde daarmee de meldingsbereidheid te doen toenemen en daarmee gevaarlijke situatie voorkomen.