Door Mark ten Pas op 30 december 2021

Schriftelijke vragen aan het college om zo spoedig mogelijk zelftesten gratis beschikbaar te stellen voor Winterswijkers met laag inkomen

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is het gebruik van zelftesten van groot belang. De PvdA-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over het beschikbaar stellen van zelftesten voor Winterswijkers met een laag inkomen.

Voor mensen met een laag inkomen kan het aanschaffen van zelftesten (te) duur zijn. Met als gevolg dat zij geen of weinig zelftesten kunnen doen. Dat vinden wij niet wenselijk. Deze maand heeft het ministerie besloten dat er via de gemeente mondkapjes en zelftesten beschikbaar komen voor inwoners met een laag inkomen. Wij hebben het college gevraagd om zo spoedig mogelijk de zelftesten beschikbaar te stellen. Goede communicatie is belangrijk. Daarom hebben wij ook gevraagd om hierover duidelijk en breed te communiceren, zodat de zelftesten ook daadwerkelijk beschikbaar komen voor de Winterswijkers die hiervoor in aanmerking komen.

Hieronder lees je de vragen die wij hebben gesteld aan het college:

De Rijksoverheid adviseert het gebruik van zelftesten voor de zekerheid als iemand ergens naartoe gaat of als iemand klachten heeft. Zelftesten zijn te koop bij de apotheek, drogist of supermarkt. Vanwege financiële redenen kan niet iedere Winterswijker zelfstandig in zelftesten voorzien. Voor deze groep werden al zelftesten beschikbaar gesteld via onder andere de Voedselbank. Recent is bekend geworden dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) via gemeenten gratis mondkapjes en zelftesten beschikbaar stelt aan inwoners met lage inkomens[1]. De verwachting is dat de zelftesten in januari 2022 geleverd kunnen worden.

1. Bent u bekend met het besluit om via gemeenten gratis mondkapjes en zelftesten beschikbaar te stellen aan inwoners met lage inkomens?
  2. Bent u bereid om zo spoedig mogelijk deze zelftesten gratis beschikbaar te stellen voor Winterswijkers met een laag inkomen? Op welke termijn verwacht u dit te kunnen realiseren?
  3. Op welke wijze gaat u uitvoering geven aan het gratis beschikbaar stellen van zelftesten voor Winterswijkers met een laag inkomen?
  4. Bent u bereid om hierover breed en intensief te communiceren op lokaal niveau? Zo ja, op welke wijze geeft u de communicatie vorm?
  5. Zoekt u hierin de samenwerking met lokale (vrijwilligers)organisaties die betrokken zijn bij Winterswijkers met een laag inkomen en Winterswijkers die met armoede te maken hebben, zoals Fijnder en de organisaties betrokken bij de Stichting Platform Armoedevrij Winterswijk? Onder andere met als doel de verspreiding van zelftesten en de communicatie hierover zo breed mogelijk te organiseren.

[1] Zie hiervoor onder andere de Kamerbrief d.d. 14 december 2021 over de stand van zaken COVID-19, https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/12/14/kamerbrief-over-stand-van-zakenbrief-covid-19 .

Mark ten Pas

Mijn naam is Mark ten Pas. De afgelopen jaren ben ik met veel plezier raadslid voor de PvdA geweest. Ik voel me sterk verbonden met onze prachtige dorp. Het is dan ook een groot voorrecht om raadslid te zijn in het dorp waar je geboren en getogen bent. Ik heb als raadslid kunnen ervaren dat

Meer over Mark ten Pas