Door Mark ten Pas op 26 mei 2020

Raadsterugblik Mark ten Pas: ”Een gemeente met een sociaal gezicht. Juist nu!”

‘’Een gemeente met een sociaal gezicht. Juist nu!’’ Dat was mijn kernboodschap in het raadsdebat over het steunpakket in deze coronacrisis. Mijn fractie heeft de zorg dat deze crisis kwetsbare mensen extra hard raakt. We hebben het college daarom gevraagd om kritisch naar het minimabeleid te kijken, zodat we voorkomen dat deze crisis de kansenongelijkheid versterkt. Het college heeft dit omarmd en gaat hiermee aan de slag.

In crisistijden zie je vaak dat de ware aard van mensen boven komt. Dag en nacht staan duizenden Winterswijkers voor een ander klaar. Dat is bewonderenswaardig. Maar we zien ook dat de coronacrisis een grote wissel trekt op veel mensen. Daarom heb ik expliciet aandacht gevraagd voor vrijwilligers en mantelzorgers. Buiten crisistijden wordt al veel gevraagd van hen. En van veel vrijwilligers en mantelzorgers wordt nu een extra krachtinspanning gevraagd. We zijn blij dat onze motie is aangenomen. Hiermee kunnen we de ondersteuning van deze gouden krachten in onze Winterswijkse samenleving verder versterken.

Wij kijken terug op een goed debat met een belangrijk resultaat. Met het vastgestelde steunpakket kunnen we snel, adequaat en daadkrachtig aan de slag. Zodat we de gevolgen van deze crisis voor onze inwoners, ondernemers, organisaties en instellingen zo beperkt mogelijk laten zijn.

Mark ten Pas
Raadslid PvdA Winterswijk

Gepubliceerd in Achterhoek Nieuws, editie Winterswijk d.d. 26 mei 2020

Mark ten Pas