8 juni 2022

PvdA presenteert samen met Voor Winterswijk en CDA coalitieakkoord 2022-2026 ‘Samen aan de slag’

De afgelopen weken zijn de drie formerende partijen (VW, CDA & PvdA) druk bezig geweest met de besprekingen over het coalitieakkoord. Woensdag 8 juni is het Coalitieakkoord Winterswijk 2022 2026 ‘Samen aan de slag’ gepresenteerd. We hebben samen nagedacht over de belangrijkste thema’s voor de komende jaren en over onze ambities. In de gesprekken bleek dat de drie partijen veel gemeen hebben, soms verschillen maar elkaar zeker aanvullen. Het coalitieakkoord dat er nu ligt is er één waar we trots op kunnen zijn.

Er liggen grote uitdagingen voor ons. Dit akkoord biedt volgens de PvdA-afvaardiging een goede leidraad om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Voor ligt een goed en bovenal sociaal akkoord, waarin het PvdA-verkiezingsprogramma goed tot haar recht komt. Samen gaan we aan de slag om van Winterswijk een plek te maken waarin iedereen mee kan doen. Dit doen we onder andere door:

Investeren in de toegankelijkheid van o.a. sport, cultuur & werk
Dit doen we onder meer door de introductie van de Winterswijkpas en een pilot voor basisbanen

Voor iedereen in Winterswijk een goede, fijne en betaalbare woning
Zo realiseren we bij nieuwbouw voldoende betaalbare koopwoningen en 30% sociale huur.

We zorgen dat iedereen mee kan doen in de energietransitie
We maken duurzaamheid voor iedereen toegankelijk en betaalbaar. Daarnaast gaan keihard aan de slag om energie-armoede tegen te gaan. O.a. door actief in te zetten op verduurzaming door deze doelgroep.

Hoewel enkele onderwerpen een stevige discussie nodig hadden voordat overeenkomst werd bereikt, was de sfeer tussen de partijen altijd goed. Wij kijken als PvdA-fractie uit naar een vruchtbare coalitie met Voor Winterswijk en het CDA, maar ook kijken we uit naar een goede samenwerking met de andere partijen in de raad. Immers; Winterswijk maken we samen.

Ledenvergadering PvdA Winterswijk
Aanstaande zaterdag is er voor de leden van de PvdA Winterswijk een Algemene ledenvergadering waarin zij zich kunnen uitspreken over het voorliggende akkoord en de mogelijkheid tot toetreden in de coalitie.

Coalitieakkoord Winterswijk 2022 2026 ‘Samen aan de slag’

Waar ben je naar op zoek?