3 maart 2022

PvdA-partijvoorzitter Esther-Mirjam Sent in gesprek over behoud SKB en liefdevolle zorg dichtbij huis

Afgelopen week bracht Esther-Mirjam Sent een bezoek aan Winterswijk om in gesprek te gaan over het behoud van het SKB en liefdevolle zorg dichtbij huis. Esther-Mirjam is de landelijk partijvoorzitter van de Partij van de Arbeid. Zij ging in gesprek met een afvaardiging van PvdA Winterswijk en Inge de Wit, de bestuurder van ons SKB. Ook burgemeester Joris Bengevoord was aanwezig bij de bijeenkomst om het belang van het SKB in Winterswijk te benadrukken.

PvdA Wethouder Elvira Schepers deed de aftrap. Zij stond stil bij alle ontwikkelingen van de afgelopen twee jaar. Toen voormalig ziekenhuisbestuur Santiz het voornemen aankondigde om afdelingen van het SKB Winterswijk te sluiten ontstond er veel onrust in Winterswijk en omgeving. De opstand die ontstond had succes. De voorgenomen fusie van SKB Winterswijk en het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem ging van tafel en het SKB is verder gegaan als zelfstandig ziekenhuis. Echter, de zorgen zijn nog niet voorbij. De nieuwe minister van Volksgezondheid, Ernst Kuipers, is van mening dat de acute zorg op de schop moet. En zet in op het centraliseren van zorg. Ook wil hij af van de maximale aanrijtijd van 45 minuten. Dat leidt tot zorgen over het voortbestaan van ons SKB.

Centraliseren zorg niet de oplossing
Inge de Wit van het SKB hield een gloedvol betoog waarin zij duidelijk maakte dat centraliseren van zorg niet de oplossing is. De kracht van het SKB is gelegen in de laagdrempelige en kwalitatief hoogwaardige basiszorg. Het SKB zit in de haarvaten van Winterswijk en de regio. Er zijn waardevolle samenwerkingsverbanden met huisartsen, thuiszorgorganisaties, gemeenten en andere zorgaanbieders. Ook kon Inge de Wit onderbouwen dat centraliseren van zorg juist een verkeerde stap kan zijn. Een klein ziekenhuis als het SKB kan de zorg en bedrijfsvoering juist effectief organiseren waardoor het voor zorgverzekeraars goedkoper is om samen te werken met een ziekenhuis als het SKB.

Toekomstgerichte zorg
Dat het SKB bezig is met de toekomst van de zorg werd goed duidelijk tijdens het gesprek. De zorgkosten stijgen en de zorg verandert snel. In het SKB wordt goed ingespeeld op deze ontwikkeling. Er wordt voortvarend werk gemaakt van preventie en van innovatie. Zo is digitalisering een belangrijk onderwerp voor de toekomst van de zorg. Inge de Wit ziet daar juist kansen om de zorg laagdrempelig en dichtbij huis te houden door digitalisering en andere innovaties. Daarmee laat het SKB zien klaar te zijn voor de toekomst.

PvdA-Partijvoorzitter Esther-Mirjam Sent

Publieke voorziening in de buurt
Esther-Mirjam Sent constateerde dat er in Den Haag te weinig besef is van de brede functie van een ziekenhuis als SKB. Het SKB gaat veel verder dan ‘slechts’ een ziekenhuis. Het is de grootste werkgever in de omgeving, het is een belangrijke voorziening in de regio en tevens van belang voor de aantrekkingskracht voor nieuwkomers van buiten de regio. Esther-Mirjam Sent benadrukte het belang van brede welvaart en publieke voorzieningen dichtbij huis. ”Een
ziekenhuis is een essentiële basisvoorziening en iedereen verdient liefdevolle zorg in de buurt”, aldus Sent.

Effect op brede welvaart
Naast haar werk als partijvoorzitter van de PvdA is Esther-Mirjam Sent ook hoogleraar Economie aan de Radboud Universiteit. En ook vanuit dat perspectief benadrukte Esther-Mirjam het belang van brede welvaart. Zij is van mening dat er te veel naar de kosten gekeken. Ook in de discussie over de toekomst van de zorg. Er zou wel meer naar de opbrengsten moeten worden gekeken en het brede belang van een ziekenhuis in een regio. De effecten van een regionaal ziekenhuis op de brede welvaart zijn immers veel groter dan alleen de kosten die gepaard gaan met een ziekenhuis.

Waardevolle bijeenkomst
Esther-Mirjam Sent zit dicht op het vuur in Den Haag. Wekelijks sluit zij aan bij de Tweede Kamerfractie van de PvdA. En zij deed de belofte om de waardevolle ervaringen  en informatie uit Winterswijk mee te nemen naar de Tweede Kamer. De lijnen tussen PvdA Winterswijk en de landelijke PvdA zijn altijd al kort, maar zijn nu weer verder aangehaald. Dat benadrukt nog maar weer eens het voordeel van lokale partij die ook in de Tweede Kamer is vertegenwoordigd.

De aanwezigen kijken terug op een waardevolle bijeenkomst over dit ontzettend belangrijke onderwerp: Liefdevolle zorg dichtbij huis.