2 maart 2021

PvdA-lijsttrekker Ploumen op werkbezoek in Winterswijk: ‘’SEH-posten moeten binnen 15 minuten bereikbaar zijn’’

De toekomst van de ziekenhuiszorg is al geruime tijd een belangrijke thema in de Achterhoek. Inwoners maken zich grote zorgen over het verdwijnen van de spoedeisende hulpposten bij kleinere, regionale ziekenhuizen. Deze noodkreten bereikten ook PvdA-lijsttrekker Lilianne Ploumen en zij ging daarom op werkbezoek in Winterswijk.

Het werkbezoek vindt, hoe kan het ook bijna anders, digitaal plaats. Vanuit haar werkplek zwaait Lilianne via het scherm naar Winterswijk. Daar zitten wethouder en oud-verpleegkundige Elvira Schepers (belast met zorg) en Jan-Bart Wildschut. Hij is van de Stichting Behoud SKB, een groep bezorgde Winterswijkers die zich inzet voor een volwaardig ziekenhuis in Winterswijk.

De stichting bestaat nu een jaar en de inwoners hebben een eerste succes weten te boeken, vertelt Schepers. ‘Eerder dit jaar hebben zij dankzij luid protest voor elkaar gekregen dat de fusie van ons ziekenhuis met dat in Doetinchem is teruggedraaid. Het bestuur dreigde verloskunde, de IC en de kinderafdeling over te hevelen naar Doetinchem. Het werd bijna een volksopstand. Daardoor houden we een volwaardig ziekenhuis.’

Jan-Bart Wilschut: ”Een volwaardig streekziekenhuis betekent zoveel voor de inwoners”

Lilianne knikt: ‘Dat is natuurlijk heel mooi! Maar nu zijn er nieuwe kabinetsplannen waardoor de spoedeisende hulp alsnog dreigt te verdwijnen uit Winterswijk. Wat zou dat betekenen?” Schepers, resoluut: “Het weghalen van de spoedeisende hulp betekent ook einde aan de intensive care-afdeling. Dat is een uitholling van het ziekenhuis en funest voor de streek. Zowel voor de kwaliteit van de zorg als voor de werkgelegenheid in deze regio.”

Jan-Bart vult haar aan: “Een volwaardig streekziekenhuis betekent zoveel voor de inwoners. Ik ken ouders die met hun pasgeboren baby vaak naar het ziekenhuis moesten, omdat er een ernstige afwijking was geconstateerd. Het is zo belangrijk dat zij in de buurt naar het ziekenhuis kunnen, bij een vertrouwde arts terecht kunnen, in plaats van dat zij telkens bijvoorbeeld helemaal naar Rotterdam moeten.”

Binnen 15 minuten
Ook belangrijk, als de spoedeisende hulp zou verdwijnen, zijn mensen bij spoed langer onderweg naar een ziekenhuis. Lilianne vindt het onbestaanbaar dat dat dreigt te gebeuren: “Mensen moeten er op kunnen vertrouwen dat zij op tijd spoedeisende zorg kunnen krijgen als zij dat  hebben. Als je kind lelijk ten val komt wil je niet 40 minuten hoeven te rijden. Dan moet zorg dichtbij zijn. Daarom vindt de PvdA dat spoedeisende hulpposten binnen 15 minuten bereikbaar moeten zijn. Hoe zit dat hier in de Achterhoek?”

Lilianne Ploumen: ”De rol van verzekeraars moet van mij kleiner en de rol van inwoners, gemeenteraad en statenleden moet groter worden.”

De wethouder Zorg lacht: “Ja, 15 minuten zou mooi zijn, maar hier is het op dit moment 30 minuten en door de kabinetsplannen wordt dat misschien wel 40 minuten. Ik vind dat bewoners meer te zeggen mogen hebben. Want van wie is de zorg nu eigenlijk? Is die van de verzekeraars? Is die van vijf leden van de Raad van Toezicht van een ziekenhuis? Nee toch?”

Jan-Bart en Lilianne knikken instemmend. Lilianne: “Absoluut! De rol van verzekeraars moet van mij kleiner en de rol van inwoners, gemeenteraad en statenleden moet groter worden. Ik hoop dat iedereen die zich zorgen maakt over de spoedeisende hulppost in zijn of haar regio zich bij mij meldt. Die mag niet verdwijnen. Daar ga ik voor strijden!”