5 oktober 2021

PvdA-fractie in Achterhoek Raad wil regionale discussie over Regionale Energiestratie (RES)

Maandag 4 oktober vergaderde de Acterhoek Raad in de DRU Industriepark in Ulft.  De leden van de gezamenlijke PvdA-fracties, vertegenwoordigd in de Achterhoek Raad, hebben vragen gesteld aan de Achterhoek Board over de Regionale Energiestrategie (RES). De Achterhoek Board bestaat uit vertegenwoordigers van de drie O’s (ondernemers, maatschappelijke organisaties en overheden) uit de Achterhoek en een vertegenwoordiger van de provincie Gelderland.

De vertegenwoordigers namens de gezamenlijke PvdA-fracties vinden dat het wenselijk is dat de Achterhoek raad in zijn eerstvolgende vergadering in debat gaat over de uitwerking van de vastgestelde Regionale Energie Strategie. Gemeenteraden in de Achterhoek buigen zich momenteel over de besluitvorming over de regionale energiestrategie (RES 1.0), waarmee de Achterhoek haar bijdrage denkt te kunnen leveren aan de noodzakelijke energietransitie. Een noodzakelijke en belangrijke stap, waaraan een intensief en interactief voorbereidingstraject vooraf is gegaan. Inhoudelijke expertise is uitgewisseld en belangenorganisaties en overige betrokkenen hebben zich hierbij in diverse kennissessies laten informeren.

Uitgangspunt is dat individuele gemeenten na vaststelling zelf een eigen doorvertaling maken naar lokale besluiten die de juridische basis zullen gaan vormen voor uiteenlopende grootschalige hernieuwbare energieprojecten.

De PvdA leden van de Achterhoek Raad vinden het opmerkelijk aan dit doorlopen proces, dat waar sprake is van een Regionale strategie, het volksvertegenwoordigende orgaan op regionaal niveau, de Achterhoek Raad, tot dusver in het geheel niet een inhoudelijk debat heeft gevoerd over de RES en de algemene uitgangspunten die hieraan ten grondslag liggen. Dit terwijl de RES bij uitstek een gemeentegrensoverstijgend bestuurlijk vraagstuk betreft. Dan kan het zinvol zijn om daarover op Achterhoekse schaal met elkaar in gesprek te gaan. Bovendien stond de RES ook op de het jaarprogramma 2021 voor de Achterhoek Raad. Toch is het onderwerp tot dusver niet geagendeerd geweest. De PvdA ziet dit als een gemiste kans. Tegelijk zien we ruimte om daar alsnog in te voorzien. Niet met de intentie om de huidige besluitvorming in gemeenteraden over de RES 1.0 te frustreren.  Evenmin met de intentie om perse een gezamenlijk standpunt te verkrijgen over waar alle wind- en zonneparken in de Achterhoek precies moeten gaan komen. Maar wel om begrip te krijgen voor politieke verschillen van inzicht tussen gemeenten. Ook ervaringen kunnen worden gedeeld. Ook kunnen zoekgebieden die op grondgebied van meerdere gemeenten liggen worden besproken.

PvdA-fractie Achterhoek Raad