11 februari 2022

PvdA Winterswijk opent Meldpunt Energiearmoede

Steeds meer Winterswijkse huishoudens hebben moeite om hun energierekening te betalen. De energietarieven rijzen de pan uit en dat leidt voor veel mensen tot energiearmoede. De PvdA Winterswijk opent een meldpunt om dit grote probleem in Winterswijk in kaart te brengen.

Een vuistregel is dat een huishouden energiearm is wanneer het meer dan 10% van haar inkomen aan energie besteedt. De prijzen voor energie stijgen snel. Met name de gasprijzen. Meerdere leveranciers hanteren per 1 januari sterk gestegen prijzen. Aan het begin van dit jaar werd het daardoor voor veel mensen pijnlijk duidelijk toen ze een hoge rekening gepresenteerd kregen. De energielasten blijven waarschijnlijk de komende periode stijgen, dus de energiearmoede zal toenemen. Uit onderzoek blijkt dat dit ook honderden Winterswijkers raakt.

Persoonlijke gevolgen vaak niet in beeld
Energiearmoede komt vooral voor bij mensen met een laag inkomen. Het kan mensen met een smalle beurs diep in de problemen brengen. De precieze omvang en de persoonlijke gevolgen zijn te vaak niet in beeld. De gemeente en andere instanties kunnen in veel gevallen ondersteuning bieden, onder andere met energiecoaches en een tegemoetkoming in verband met de hoge energierekening. Maar daarvoor moeten we wel de omvang van de energiearmoede in beeld krijgen.

Meldpunt
Met het Meldpunt Energiearmoede wil de PvdA Winterswijk aantonen welke problemen er spelen bij Winterswijkers met hoge energielasten. U kunt uw ervaringen met ons delen door hieronder het formulier in te vullen. Door het invullen van onderstaand formulier willen we het probleem (energiearmoede) in kaart brengen. En met de feiten op zak ons inzetten om een einde te maken aan energiearmoede in de gemeente Winterswijk.

Meldpunt Energiearmoede

Kunt u uw energierekening nog betalen?(Vereist)
Woont u in een:(Vereist)
Zijn uw energielasten het afgelopen jaar gestegen?(Vereist)
Vindt u uw energierekening in verhouding tot de grootte van uw woning:(Vereist)
Gebruikt u minder energie dan u eigenlijk zou willen, omdat de energierekening anders te hoog wordt?(Vereist)
Welk deel van uw inkomen besteedt u aan energie (gas, warm water, stookkosten, elektriciteit)?(Vereist)
Zo komt er voor Winterswijkers met een laag inkomen een extra tegemoetkoming van ongeveer €200. En bij het Centrum Duurzaam Winterswijk kunnen inwoners terecht voor informatie over subsidies en leningen om energie te bespraken.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waar ben je naar op zoek?