Door Max van Eck op 2 mei 2023

Raadslid Max van Eck over lastige kwesties bij toepassing Omgevingsvisie Buitengebied: ”Hoeveel maatwerk past er en hoeveel maatwerk achten we nodig?”

”Onze nieuwe omgevingsvisie buitengebied is alweer bijna 3,5 jaar oud. Toch zorgt de toepassing van deze omgevingsvisie voor steeds terugkomende lastige kwesties. Het uitgangspunt dat er meer maatwerk mogelijk moet zijn, wakkert meermaals de discussie aan over wat nu precies verstaan wordt onder maatwerk. Immers, maatwerk is een relatief begrip waarbij men zich altijd moet afvragen: hoeveel maatwerk past er en hoeveel maatwerk achten we nodig?

In onze optiek stonden deze twee vragen centraal in de korte raadsvergadering. Het ging ons namelijk niet over de intentie van het voorliggende bestemmingsplan. Wij kunnen als PvdA de duurzame missie van de initiatiefnemer namelijk volledig onderschrijven. Echter maakte de grote hoeveelheid aan uitzonderingen in het voorliggende plan dat wij het maatwerk niet evenredig achtten met het doel dat het plan probeert na te streven. Gelukkig werd door een motie van het CDA een – in onze ogen – constructieve oplossing gevonden waarmee de initiatiefnemer aan de slag kan. Een goede oplossing zo denken wij, omdat nu duidelijk is hoeveel maatwerk wij als raad, in dit plan, op zijn plaats achten.

Wij namen daarnaast deze vergadering afscheid van raadslid Marcel Roerdink. Wij wensen Marcel succes in de Provinciale Staten en kijken uit naar de samenwerking met zijn vervanger Roy Stammers!”

Max van Eck
Raadslid PvdA Winterswijk

Max van Eck

Mijn naam is Max van Eck, 25 jaar en geboren en getogen Winterswijker. Op dit moment studeer ik politieke theorie (een soort politieke filosofie) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hoewel ik meer dan drie jaar in Nijmegen heb gewoond, voelde Winterswijk altijd als mijn thuis. Destijds kwam ik elk weekend terug om hier te

Meer over Max van Eck

Waar ben je naar op zoek?