Door Mark ten Pas op 23 maart 2021

Leningen voor Winterswijkse ondernemers: ”We hebben onze Winterswijkse ondernemers keihard nodig. Zij zijn de smeerolie van onze lokale economie.”

”Voor de Partij van de Arbeid zijn werk en werkgelegenheid altijd belangrijke thema’s. De A van Arbeid staat niet voor niets in onze naam. Voor werk en werkgelegenheid hebben we onze Winterswijkse ondernemers keihard nodig. Zij zijn de smeerolie van onze lokale economie. We hebben dan ook vol overtuiging ingestemd met het voorstel om renteloze leningen te verstrekken aan Winterswijkse ondernemers die door de gevolgen van de coronacrisis grote nadelige gevolgen ervaren. Steeds meer ondernemers komen in de knel, moeten aankloppen bij naasten voor hulp en leven op of rond het bestaansminimum. We hebben als gemeentebestuur geen directe invloed op de landelijke coronamaatregelen. Wat we wel kunnen doen, is als lokale overheid een helpende hand bieden door aan ondernemers die in de knel zitten een lening verstrekken om deze bizarre tijd te overbruggen. Onze fractie heeft tijdens de raadsbehandeling ook een lans gebroken voor andere groepen. Zoals de Winterswijkers die door deze crisis werkloos thuis zijn komen te zitten of de zzp’ers zonder opdracht. Ook riepen wij het college op extra alert te zijn op de vaak jonge ondernemers die gestart zijn in 2019 of begin 2020. Omdat deze groep nu niet of maar ten dele aanspraak kan maken op de landelijke regelingen.”

Mark ten Pas
Raadslid PvdA

Gepubliceerd in Achterhoek Nieuws, editie Winterswijk d.d. 23 maart 2021

Mark ten Pas