13 juli 2022

In memoriam: Jo Sonderen-Beijers 1929 – 2022

Vorige week is op 93-jarige leeftijd Jo Sonderen-Beijers overleden. Jo was vijftien jaar raadslid voor de PvdA en stak haar opinies nooit onder stoelen of banken. In het bijzonder was ze veel meiden en vrouwen in Winterswijk tot inspiratie.

Jo, geboren 8 januari 1929, krijgt de sociaaldemocratie met de paplepel ingegoten. Haar beide ouders zijn volop actief in de rode familie als lid van de vakbond, de rooie zangvereniging en andere culturele en activistische organisaties voor arbeiders.

In vaders voetsporen
Vader Albert, beter bekend als Bets Beijers, wordt lid van de SDAP als hij zestien is. Hij werkt dan in de Tricotfabriek en zal de SDAP en zijn opvolger de PvdA lang dienen. Jo’s vader wordt raadslid in 1940, zit namens de SDAP in de noodgemeenteraad na de Tweede Wereldoorlog en is daarna tot 1968 raadslid en wethouder. In het jaar dat Bets Beijers de gemeentepolitiek verlaat, treedt Jo voor de Partij van de Arbeid aan als lid van de gemeenteraad. In zekere zin volgt ze hem op. Eind april 1968 neemt ze haar zetel in, Bets Beijers neemt 1 mei afscheid als wethouder.

Voorbeeld voor vrouwen
Jo ontpopt zich tot een PvdA’er die vrouwen aanmoedigt zich maatschappelijk te roeren. Voordat ze raadslid wordt, speelt ze plaatselijk al een prominente rol in de vrouwenafdeling van de partij. Maar een illustratief voorbeeld is ook een bijeenkomst van de vrouwenbond van de NVV, de tegenwoordige FNV, in het Kronenhuis. Tijdens een spreekbeurt roept Jo meiden en dames op actief te worden in het bestuur van organisaties als de woningbouwvereniging en het maatschappelijk werk. Ook vertelt ze hoe vrouwen aan de bak kunnen komen bij de afdelingen van politieke partijen. Zelf is Jo via een speciale vrouwencommissie actief betrokken bij tal van woningbouwprojecten in de gemeente Winterswijk.

Glasbakken en plattegronden
Maar eveneens ijvert Jo als raadslid voor alledaagse gemeentelijke zaken. Omdat het autoverkeer sterk toeneemt, maakt ze zich in 1972 hard voor meer parkeerplaatsen in het centrum. Ook in later jaren stelt zij met enige regelmaat verkeersknelpunten aan de orde. Lang ijvert ze voor verkeersdrempels in de Koningsweg. In 1973 pleit Jo voor de plaatsing van glasbakken in het dorp, verwijzend naar enkele gemeenten waar ze al zijn geïntroduceerd. Ruim zes jaar blijft ze zich er onvermoeibaar hard voor maken. Glasbakken, ze zijn nu, een halve eeuw later, al heel lang een alledaags verschijnsel. Hetzelfde resultaat heeft Jo’s pleidooi, vijf jaar later, om aan de invalswegen van Winterswijk borden te plaatsen met een plattegrond van het dorp.

Lappenbrink beschermd
Jo Sonderen-Beijers is lang een vaste waarde in de partijafdeling. In 1978 staat ze bij de verkiezingen op de vierde plek. Tot 1983, bijna vijftien jaar lang, zit ze in de gemeenteraad. Ze breekt een lans voor zaken als ouderenvervoer, parkeerplaatsen voor gehandicapten, de bouw van woningen voor kleine huishoudens, de aanwijzing van de Lappenbrink als beschermd dorpsgezicht en steun aan kinderen in de Derde Wereld. Ze is een echte rooie. “Arbeiders zijn er toch niet meer? Het zijn werknemers geworden. Maar toch denk ik niet dat een fabrieksdirecteur zo snel bij ons koor de Internationale komt zingen,” zegt ze schertsend in de krant.

Politiek-24
Drie jaar geleden is Jo door de PvdA Winterswijk gehuldigd, omdat zij 65 jaar lid was van de partij. Bij bezoek van bestuursleden van de afdeling bleek dat zelfs op hoge leeftijd de politiek haar niet los laat. Gloedvol vertelt ze over de lokale politiek in haar tijd. Ja, haar televisie staat nog altijd vaak afgestemd op Politiek-24, de zender die nauwgezet verslag doet van het wel en wee van politiek Den Haag.

De PvdA Winterswijk wenst familie en bekenden van Jo veel sterkte met de verwerking van het verlies.

Tekst in memoriam: Ubel Zuiderveld

Waar ben je naar op zoek?