3 maart 2021

Iederéén moet altijd mee kunnen doen in Winterswijk

Het is een hoogdravend woord. Inclusie. Het was een belangrijk punt dat de PvdA inbracht in het coalitieakkoord met WB, VVD en Groenlinks. Inclusie. Het betekent gewoon dat iedereen in Winterswijk mee moet kunnen doen. Ongeacht gender, leeftijd, huidskleur, taalvaardigheid, handicap, afkomst, geaardheid et cetera. Zoals: geen blokkades voor mensen die slecht ter been zijn. Maar ook: gemeentelijke informatie toegankelijk maken voor slechtzienden of mensen met een taalachterstand.

Stadsboerderij
Opdat ook mensen die het tegenzit in het leven volop mee kunnen doen, geeft de PvdA samen met de coalitiegenoten gas op het Armoedebeleid. Erg blij zijn we verder met het plan voor Park Achterhoek en de stadsboerderij. Op het braakliggende terrein rond de boerderij bij het SKB komen onder meer een groentetuin met een restaurant. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zullen hier straks werken aan iets moois.

Sticker en BKR
WB, de VVD en Groenlinks en de PvdA. Vier verschillende partijen; natuurlijk leidt dit soms tot discussie. Dat is uitstekend natuurlijk; politiek gaat nu eenmaal over dingen die mensen direct raken. Wil je een voorbeeld? Er is ooit gesproken over een milieusticker voor Winterswijk-Centrum. Dit zou betekenen dat mensen met oudere auto’s de dorpskom niet meer in konden. Dat nooit, wat ons betreft, want dat geeft verregaande ongelijkheid. Ook zijn wij niet altijd happig op “elektrische parkeerplaatsen” op de mooiste plekken. Mensen die zich geen Tesla kunnen veroorloven, moeten ook kunnen parkeren. Samen met onze coalitiegenoten trekken we op om leningen voor de energietransitie voor alle Winterswijkers bereikbaar te maken. Ja, álle Winterswijkers. Ook de huizenbezitters met een BKR-registratie. Die vallen namelijk nu buiten de boot; het gevolg van landelijke leenregels. We blijven ons hardmaken om te bereiken dat ook hier gaat gelden: iederéén in Winterswijk kan meedoen.